Tuesday 7 October 2014

Resipi Kek Coklat Caremel yang Mudah tapi Sedap Sangat

Masa malam raya Aidiladha yang lepas,saya ada buat Kek Coklat Caremel.Resipinya saya ambik dari google jer.Ada jugak minta resipi dari kawan,tapi nampak macam susah jer.. ( Bukan susah mana pun,cuma bahan-bahannya agak banyak,telur pun guna sampai 10 biji..Itudah banyak sangat.Bagi sayala..hihi.sebab saya memang suka masak yang senang-senang tapi sedap jer..
Kek Coklat Caramel ni sangat sedap.Kalau belikat kedai tu agak mahal dan tak berapa sedap keknya kan..So,buatlah sendiri yer..anak-anak dan suami pun suka kalau ibu yang masak sendiri.

Resipi Kek Coklat Caremel

2 sudu besar gula..dimasak hingga warna agak kuning kekuningan..untuk dijadikan caramel.

1 cawan susu pekat manis
1 cawan susu cair
1 sudu kecil esen vanilla
3 biji telur

Caranya ..sangat mudah,blendkan semua bahan diatas dan tuangkan dalam loyang yang dah ada caramel tadi..Kukus selama 20 minit.

Bahan2 untuk kek Coklat
Bahan A
1/2 cawan gula
1 cawan Serbuk koko
1 cawan susu pekat
1 cawan susu cair
1 cawan minyak jagung
* dikacau sebati atas api

Bahan B
1 1/4 cawan tepung gandum
1 sudukecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
* Diayak bersama.

Bahan C
3 biji telur A
* Diblend

Cara-caranya :
Masukkan bahan C kedalam bahan A,kacau sebati..Tuangkan bahan B sikit-sikit sambil kacau sebati.
Tuangkan atas puding yang dah dikukus tadi..kukus selama 1 jam atau sehingga masak.
*Cucuk dengan lidi kek tersebut kalau nak tau dah masak ke belum.Kalau tak melekat di lidi..bermakna kek anda sudah masak.



Taraaa..ini hasilnya.kek nampak sikitkan sebab saya guna loyang kecil,so tak muat nak tuang semua kek coklatnya.Lebih kek tu saya kukus asing dalam bekas lain.

Okey..selamat Mencuba tau

P/s : Kek Coklatnya sama je macam yang saya dah buat sebelum ni.Kalau nak guna mana-mana cara pun sama jer,saya dah cuba.Rasa pun sama jer..


Saya Zainab Mat Rani merupakan Shaklee Independent Distributor anda ( ID 956208 ) diseluruh Malaysia.Saya bersedia memberikan anda khidmat nasihat secara percuma dan servis pelanggan terbaik untuk sahabat-sahabat semua serta anda semua yang berhajat untuk mencari supplement kesihatan yang sesuai buat diri sendiri,anak-anak,ibu,ayah dan saudara mara. 

Saya juga bersedia membimbing sahabat-sahabat yang berminat untuk memulakan perniagaan online dan menjanakan pendapatan bermula dari 3 angka hingga 5 atau 6 angka dengan Shaklee. 

> Hubungi saya personally melalui telegram/we chat/whatsapp/ 017-3954394 untuk info lebih lanjut 
>Jom follow saya di FB : Zainab Mat Rani 
  Fan page : znzabadistore blogspot 
  Email: zulzai05@gmail.com