Wednesday 20 January 2016

Resipi Kek Coklat BerSos Kastard Terlajak Sedap

Assalamualaikum Dan selamat tengahari...

Bila mood rajin datang tak boleh nak kata apa Dah.Hari Hari share entri pasal makanan aje kan .hihi .Tak apa,sharing is Caring betul tak?Apa apa pun,Hari nak kongsikan resipi Kek Coklat Bersos Kastard.

Sebenarnya,saya sendiri tak pernah rasa,tak pernah tengok kek coklat bersama sos kastard.Asalnya,Hari sebelum tu saya buat Puding roti kastard,ada lebih sos kastard tu saya pun tuangkan kat atas kek coklat yang saya buat Hari ni.Ermmmm rasanya not bad..manis lemak berkrim..sedap sedap gitu..hihii

Korang nak tau tak saya buat macam mana?Alaaa resipi saya ni suka main campak campak jugak,asal sedap tak tekak ni,maka jadilah dia.Okey,untuk resipi kek coklat tu macam biasa yang saya Dah kongsi sebelum ni.Kek Coklat Moisttttt

Hari ni saya nak kongsi kan cara cara untuk masak sos Kastard tu je.Bahan bahan pun sangatlah mudah ye :

1 tin susu cair
1/4 tin air (guna tin susu cair tadi)
2 sudu besar tepung kastad
2 sudu besar gula halus
1 sudu teh esen vanilla


Caranya :

Masukkan semua bahan dalam periuk atau kuali pun boleh.

JANGAN bukak api lagi tau !!!

Kacau biar sebati..
Barulah bukak api dengan perlahan.Kacau JANGAN berhenti.
Takut nanti sos berketul.
Dah likat bolehlah tutup api

Dah siap tu,bolehlah tuangkan atas kek coklat tadi



Ini Dah siap kena potong awal awal Oleh Anak saya,tak sabar nak rasa resipi baru ibu katanya..



Tips Sempoi :

Resipi ni boleh rasa sesuka Hati kalau rasa kurang manis boleh tambah gula atau susu.
Kalau rasa Manis boleh tambah susu cair.
Dan kalau terketul tu,saya blend ajer sos tu nanti akan jadi Cantik jugak. Hihii

Okey selamat Mencuba !!
posted from Bloggeroid