Monday 21 March 2016

11 Sebab Buah Pinggang Rosak..Dialisis Macam Goreng Pisang Panas !!

Memang tidak diakui Semakin ramai pesakit buah pinggang.Saya ada terima beberapa info dari group WhatsApp mengenai bagaimana buah pinggang boleh rosak.Dan saya sendiri memang sangat percaya kerana ramai juga customer saya yang mengadu masalah buah pinggang rosak.

Ada pesakit  dari stage ketiga dan ada yang sudah stage keempat.Boleh dikatakan setiap hari pesakit buah pinggang hubungi saya untuk mendapatkan nasihat dan beberapa jenis supplement.

Ini antaranya mesej dari pesanan ringkas whatApps.

Recently terima beberapa call yang mencari doktor untuk jaga dialysis centre.Excitedly, mereka kata sekarang ni doktor yang terlatih dalam dialysis ni macam goreng pisang panas.

High demand!!!
True Enough... Tapi apa maksudnya? Terlalu ramai pesakit yang perlu menjalani dialysis! Kes penyakit buah pinggang semakin meningkat, betul??

Cukuplah 13 tahun saya melihat arwah ayahanda tersayang menderita penyakit buah pinggang. Di tebuk perut untuk 'Peritoneal dialysis'. Di operation untuk AV Fistula. Menahan sakit di cucuk setiap 2 hari sekali untuk mencari urat darah menyambung ke mesin dialysis. Kurang darah. Susah bernafas akibat air banyak yang berkumpul dalam badan dan pelbagai komplikasi lain..

Being as a doctor is different. Tapi bila perkara itu berlaku pada anggota keluarga sendiri -
Then, baru kita betul-betul tahu, how they suffer!

Saya tidak mahu itu kesudahan hidup saya. Saya tidak mahu ia berlaku lagi pada ibu, suami, anak-anak dan keluarga saya. Saya juga tidak mahu anda semua mengalami nasib yang sama. It's really PAINFUL! Jaga diri kerana jika kita perlu menjalani dialysis setiap 2-3 hari sekali, semua anggota keluarga akan merasa kesulitannnya..
Take Care Of Our Own Kidney!



Antara Faktor yang merosakkan Buah Pinggang:


1• Kerap tahan kencing

2• Kurang minum air

3• Suka makan makanan masin

4• Suka minum minuman bergas.

5• Kerap kena jangkitan 'kencing kotor' (Urinary
Track Infection) dan tidak dirawat dengan sempurna.

6• Kerap makan daging merah dan Seafood
(Tinggi Uric Acid)

7• Kerap makan Pil Tahan Sakit

8• Merokok

9• Obesiti

10• Alkohol

11• Penyakit Darah Tinggi dan Kencing Manis yang Tidak terkawal..

Buah Pinggang Kita. Amanah Allah.. jangan jadikan ia sebahagian dari statistik Pesakit Buah Pinggang Kronik!

- Dr. Malinda.
Copy paste..

Mengapa Rasulullah saw menganjurkan umatnya untuk tidak minum sambil berdiri? Dalam perubatan tubuh manusia terdapat penapis yang dipanggil sebagai penyaring Sfringer. Saringan tersebut dapat terbuka ketika kita duduk,dan tertutup ketika kita berdiri.

Air yang kita minum belum tentu 100% steril untuk diolah tubuh. Bila kita minum sambil berdiri, maka air tidak tersaring oleh penapis kerana tertutup. Air yang tak tersaring terus masuk ke pundi kencing, yang dapat menyebabkan penyakit buah pinggang. 

SubhanAllah, setiap perintah dan larangan Rasulullah saw pasti bermanfaat bagi umatnya.

Terapi air putih :


  • Minum 2 gelas masa bangun tidur dapat membersihkn organ organ dalaman.
  • Minum segelas air,30 minit sebelum makan dapat membantu fungsi seluruh pencernaan + buah pinggang.
  • Minum segelas air sebelum mandi dapat menurunkan tekanan darah.
  • Minum segelas air sebelum tidur dapat mencegah stroke + serangan jantung.


Ayuh sama sama Sebarkan tips sihat ini sebagai nasihat yang bermanfaat.........JOM SAMA2 KITA AMALKAN...Insha Allah

Tetapi jika anda sudah ada penyakit buah pinggang, saya ada jalan untuk membantu merawatnya..
Terima Kasih..