Wednesday 20 May 2015

Alamak Dah Hampir Setahun Tak Datang Haid..Normalkah Bagi Ibu Yang Menyusu?

Masalah period yang tidak menentu atau tidak datang langsung memang merisaukan kaum hawa.Ramai juga wanita mempunyai masalah haid dan mereka tidak akan berdiam diri macam itu saja kerana masalah haid ini akan melibatkan gangguan mental dan fizikal kita.

Mana tidaknya,antara contoh jika period tidak datang dalam masa setahun,apa yang anda fikirkan?Adakah aku mengandung lagi?Oh tidak..bayiku masih kecil..tak sanggup nak mengandung lagi buat masa terdekat..Tapi jika rezeki Allah swt nak bagi apa boleh buatkan..Redha jer..




Tapi apa yang saya nak ceritakan disini ialah jika ibu yang menyusukan bayi,period tidak datang hampir 2 tahun,adakah ianya normal atau akan mendatangkan masalah besar?


Jawapannya, ialah ia tidak ada masalah langsung pada ibu yang menyusukan jika tidak datang haid pada tempoh yang agak lama.Tetapi jika wanita itu tidak menyusukan badan,haruslah berjumpa dengan pakar sakit puan untuk membuat rawatan.

Susu Badan ibu Tiada Tandingannya

Apakah kaitan haid dengan menyusu badan?


Proses penyusuan ni melibatkan hormon prolaktin iaitu iaakan dihasilkan apabila bayi menghisap susu badan. 
Hormon ini berfungsi untuk menghasilkan susu yang banyak. 

Selepas ibu bersalin, sumber hormon estrogen yang tinggi iaitu plasenta dikeluarkan, jadi hormon estrogen akan menurun dan hormon prolaktin pula yang tiba-tiba meningkat. Sebaik sahaja penyusuan dimulakan, hormon prolaktin akan terus meningkat.


Hormon prolaktin yang dihasilkan di kelenjar pituitari ini akan menghalang perembesan hormon estrogen yang terlibat dalam kitaran haid. Kedua-dua hormon ini umpama musuh. Jika salah satu hormon tinggi, maka yang satu lagi akan menurun. 

Disebabkan hormon prolaktin yang tinggi dalam darah atau disebut juga prolaktinemia, maka hormon estrogen akan menurun. Jadi kitaran haid akan terganggu kerana proses pembebasan telur atau ovum tidak berlaku.


Oleh sebab itu, penyusuan secara ekslusif terutamanya dalam 6 bulan pertama boleh mencegah kehamilan, tapi ini tidak bermakna anda tidak perlu berhati-hati kerana tidak semestinya anda tidak datang haid sebab menyusu, takut nanti boleh jadi termengandung pulak. 

Kalau di hospital kerajaan memang awal-awal sudah diberi pil perancang atau dinasihatkan untuk merancang kehamilan secepat mungkin.

Saya sendiri sekarang Syifa dah hampir setahun dan saya belum pernah datang haid dalam tempoh ini.Memang tak pernah berlaku pada saya sebelum ini.Untuk anak-anak yang sebelum ini,saya hanya mampu menyusu badan selama 5 hingga 6 bulan sahaja.

Maklumlah,masa tu saya memang sibuk bekerja,memang saya ada buat perahan susu tapi mungkin faktor kuantiti susu badan yang sikit atau cara perahan yang tidak betul juga membuatkan susu badan kering dengan cepat.

Tapi sekarang saya memang fully breastfeeding kerana saya seorang WAHM.Alhamdulillah,susu badan semakin banyak dan meriah walaupun dah hampir setahun.Saya juga amalkan supplement untuk menyusu badan dan untuk menjaga kesihatan dalaman dan luaran badan.

Terima Kasih kerana sudi membaca entri saya disini..In Shaa Allah saya akan kongsikan lebih banyak lagi mengenai masalah-masalah kesihatan yang lain.