Wednesday 22 October 2014

Resipi Roti Jala yang Lembut

Assalamualaikum..saya nak kongsikan resipi Roti Jala yang Gebusss..hehe..Bukan apa,sebab saya sebenarnya memang tak berapa gemar makan roti jala ni.Kalau suami beli kat kedai saya hanya makan 1 ketul je.Lepas tu tak nak dah..rasa muak dan tawar2 je.
Dari semalam lagi suami minta suruh buatkan roti jala ni.Saya memang tak pernah buat dan tak pernah tengok pun orang buat roti jala ni.Nak tak nak buatlah jugak..ambik hati suami katakan..hihi
Resipinya saya cari je kat google,macam-macam cara sebenarnya nak buat roti jala ni kan..So,saya ambik yang paling senang.

Resipi Roti Jala

1 cawan Gandum
1biji telur
3/4 cawan air
Serbuk kunyit @ pewarna kuning
Sedikit santan
1 sudu kecil garam
4 sudu besar butter dicairkan ( saya guna minyak masak je )

Cara-caranya :
Semua bahan diblenderkan dan ditapis.Kemudian rehatkan dalam 5 minit.Lepas tu bolehlah dibakar atas nonstik pan.Letakkan sedikit minyak sebelum curahkan adunan yang telah diisi dalam acuan roti jala.

*Cara buat kari ayam tu saya buat macam kari biasa tu jer..



Taraaa...dah siap.Dimakan pula dengan kari ayam yang pekat dan pedas-pedas manis..Fuuhhh..lagi power..Kalau korang nak tahu,saya sendiri makan dekat 10 ketul roti jala.Ingatkan saya memang tak suka roti jala ni,rupanya kena buat sendiri baru tau kesedapan sebenar roti jala..hihi ( bukan nak puji diri sendiri tau..hihi )

Okey,selamat mencuba yer...
posted from Bloggeroid