Wednesday 14 January 2015

4 Cara Mudah Dan Cepat Susun Buku Ikut Jadual 

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Bila seisi persekolahan dibuka maka saya pun mulalah kerjaya sebagai driver dan pengurus anak-anak.Setiap masa sentiasa sibuk nak uruskan rumah,anak sekolah.Jika kita tidak pandai nak uruskan masa dengan betul jawapannya kelam kabutlah jadinya.Maklumlah,bila dah jadi WAHM ( work at home mom ),banyak benda kena buat.

Antaranya,Sebelum tidur saya akan pastikan jadual sekolah anak saya dah siap disusun.Kalau saya tak sempat nak tolong,Si Abang tu akan buat sendiri.Tapi bila tengok dia susun buku macam agak pening dan lambat.Kesian pulak rasa.Saya ada jugak terfikir macam mana cara yang paling mudah dan cepat nak susun buku ikut jadual tu..tapi tak pasti macam mana.Apalagi,google caranya..

4 Cara Mudah Dan Cepat Susun Buku Ikut Jadual 


1 - Beli pelekat yang berwarna warni tu.Pastikan 5 warna yang berbeza-beza tau.

2 - Setkan 1 warna untuk 1 hari.Contohnya :
      Isnin  > warna merah
      Selasa > warna kuning
      Rabu > warna hijau
      Khamis > warna biru
      Jumaat > warna ungu

3 - Tampalkan pelekat dibahagian tepi buku supaya senang nak tengok.

4 - Susunlah kemas-kemas buku diatas rak buku supaya anak kita nak buat kerja pun senang dan rajin.


Gambar dari blog
Tak sabar nak tunggu Afiq balik sekolah nak bagitau kat dia berita gembira ni..hihi..Saya pasti dia suka sangat ni..

Anak suka Ibu senang hati..tak gitu ibu-ibu semua !!

Okey,selamat mencuba ye

2 comments:

  1. Baguslah kak zai tips ni. Teratur dan cepat. Takyah hapal jadual sekolah lagi. Hehe

    ReplyDelete
  2. Memang bagus tips ni. Cepat dan mudah nak susun buku. Yang penting jangan tersilap warna kan :-)

    ReplyDelete