Wednesday 3 September 2014

Resipi Puding Roti Bersos Kastard yang Mudah

Assalamualaikum wbr & salam sejahtera..
Alhamdulillah dah siap kerja rumah dan siap memasak..Apalagi layanla kerja2 Shaklee pulak..Almaklumla,kami diberi cabaran 40 hari dalam group RTI yang semakin POWER...Nak tahu lebih lanjut apa itu RTI?? Haaa..tunggu di lain entri okey..

Hari ni saya nak kongsikan resipi yang sangat mudah tapi SEDAP..Lemak2 berkrim gitu.

Resipi Puding Roti Bersos Kastard
Bahan2 :
8 keping roti
400ml air
4 sudu besar gula
2 sudu besar mentega ( dicairkan)
3 biji telur
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu kecil serbuk kulit kayu manis ( saya tak letak sebab tak ada )
1 cawan kismis ( saya guna kurma je sebab kismis dah habis..guna mana2 bahan yang ada kat rumah je sebab malas nak keluar..hihi )

Cara2nya :
☆Panaskan ketuhar pada suhu 170-180C
☆Carik2kan roti dan rendam bersama susu cair yang dah dicampurkan dengan air
☆Pukul telur guna pemukul telur jer
☆Masukkan mentega,esen vanilla,serbuk kulit kayu manis,gula dan tepung jagung
☆Masukkan 1/2 cawan kismis @ kurma dan kacau rata
☆Campurkan dalam roti tadi dan kacau sampai sebati
☆Masukkan ke dalam loyang yang dah disapu dengan mentega
☆Bakar selama 45-50 minit

Bahan2 untuk Sos Kastard
1 tin susu cair
1 sudu teh esen vanila
2 sudu besar kastard
4 sudu besar gula

Cara2nya pun senang jer...masukkan semua dalam kuali/periuk..kacau sebati barulah panaskan atas api.Tujuannya supaya sos kita nanti tidak berketul2.

Haa..dah masak nanti bolehlah tuangkan kat atas puding roti tadi...
Dah siapppp..



Tapi..korang nak tau tak??saya punya kali nie guna cara mengukus..sebab bila saya 'on' kan ketuhar saya tak nak panas2..Aduiii ketuharku dah rosak ke...huhuhu..Apalagi,tanpa membuang masa terus panaskan pengukus dan jadilah Puding Roti kukus...Yang penting ianya SEDAP & MUDAH..kan..

Okey, selamat mencuba.

Jika nak bertanya apa2 hal boleh hubungi saya di 016-3954394 ( Pn Zainab Mat Rani ) @boleh jer tinggalkan komen anda disini