Thursday 22 May 2014

Mandi selepas bersalin-Wiladah

Masih ada lagi yang keliru & ada yang tidak tahu langsung pun mengenai mandi lepas bersalin ni..Oleh kerana saya sendiri bakal melahirkan tidak lama lagi..jadi saya ingin kongsikan perbezaan antara wiladah & Nifas.

Perbezaan antara Wiladah & Nifas

Wiladah ~ merupakan darah yang keluar bersama-sama bayi ketika melahirkan, tak kira secara normal atau pembedahan. 

Mandi wiladah ialah mandi kerana bersalin dan ia wajib kepada setiap wanita yang bersalin. Dan diwajibkan juga mandi hadas sekali lagi setelah kering darah nifas. 

Niat mandi wiladah : "Sahaja aku mandi wajib wiladah kerana Allah Ta'ala"


Nifas ~ merupakan darah yang keluar selepas melahirkan, walaupun setitik. darah nifas akan keluar paling maksima 60 hari dan kalau ada lagi darah selepas tempoh 60hari, wajib ke atas ibu tersebut untuk melakukan solat kerana darah tersebut dikira darah istihadhah.


Niat mandi nifas :"Sahaja aku mandi wajib nifas kerana Allah Ta'ala"

Pasal hukum pulak, berdosa sekiranya seseorang wanita itu tidak mandi wiladah sekiranya dia tahu akan hal tersebut tetapi tidak berdosa jika sebaliknya.So sekarang semua mom to be dah baca entry ni, pas bersalin nanti jangan lupa mandi wiladah ye.

Perkara Wajib mandi hadas besar:
Bagi lelaki 2 perkara:
1. keluar air mani
2. berjimak, waimah berjimak kerana berzina pun kena juga mandi. 
Tak keluar mani pun kena mandi juga.

Bagi perempuan:
1. Haid
2. Wiladah (melahirkan anak)
3. Nifas
4. Berjimak, waimah berjimak kerana berzina pun kena juga mandi.

Rasanya setakat mandi selepas haid dan berjimak tu semua orang tahu.Yang selalu wanita confuse (apatah lagi lelaki) ialah berkaitan dengan kelahiran. 

SELEPAS MELAHIRKAN ANAK SETIAP WANITA ISLAM WAJIB 2 MANDI :
1. Mandi hadas kerana melahirkan (WILADAH. Yakni, sebaik sahaja kepala bayi keluar)
2. Mandi hadas habis nifas (darah yang keluar selepas bersalin) maka diwajibkan mandi hadas.
Menurut ustazah, niat mandi boleh pakai satu sahaja, tak perlu spesifik.Cuma niatkan:"Sahaja aku mandi hadas besar ke atas tubuhku yang diwajibkan ke atasku kerana Allah Taala".

sumber dari : http://halaqah.net 

Jadi, bakal ibu dan bakal bapa, harap tidak ambil remeh perkara ini! Yang lelaki tu ingatkanlah isteri-isteri anda dan adik-adik perempuan.dan yang perempuan tu ingatkan lah diri anda dan sedara-sedara pompuan yang lain..InsyaAllah...Mungkin bagi sesetengah orang yang kata ini soal ‘remeh’ walaupun ini sebenarnya tak remeh.Mudahan dapat di amalkan bersama.

Okeyla setakat ini dulu yang dapat saya sharing..jika ada apa2 permasalahan..akan saya kongsikan disini.


Oppsss..sebelum nak undur diri kat entry nie..ingin saya beritahu kat kawan2 jika masih ada yang mencari set bersalin @ set menyusu @dll..

Jika berminat dgn Set2 yg Terhebat & Terpilih..hubungi saya di :
FB ( Zainab mat rani )
PAGE ( ZnZ abadi Store )
EMAIL  ( zulzai05@gmail.com )
PHONE ( 017-3954394 )
BLOG ( http://znzabadistore.blogspot.com/ )
BEST CONSULTATION !!!